DE PERFECTE MOTORHELM VOOR JOU

Geschreven door: Motorkledingcenter.

Wij snappen dat je met door de tientallen merken, honderden modellen en duizenden verschillende printjes door de bomen het bos niet meer ziet. Keuzestress is onvermijdelijk. Ook op de MOTORbeurs, door ons grote aanbod aan motorhelmen, is dit geen appeltje-eitje. Met dit blog slepen we je daar doorheen! Doorloop deze stappen en je kan 99% van ons assortiment afstrepen en ben je al een stap dichter bij de voor jou perfecte motorhelm.

Soort motorhelm

Vraag jezelf eens af waarvoor je jouw toekomstige motorhelm voor gaat gebruiken. Speel je graag in zand of modder dan kan er waarschijnlijk worden uitgegaan dat er een adventure, scrambler of crossmotor in het spel is. Om modder in je gezicht tegen te gaan, ook al ben je nergens toe verplicht, zal een jethelm geen optie zijn.

Een minder vanzelfsprekend voorbeeld is de keuze tussen een systeem- en integraalhelm. Beide hebben voor en nadelen. Een systeemhelm geeft de mogelijkheid om met een open helm te rijden wat gepaard gaat met een iets breder zicht en een toename in comfort, met name in de zomer. Hier staat wel tegenover dat systeemhelmen gemiddeld genomen marginaal minder sterk en licht zijn dan een vergelijkbare integraalhelm. Met uitzondering van de gevallen die het gemiddelde van de integraalhelmen voorbijstreven. Denk dan bijvoorbeeld aan de AGV Sportmodular.

De jethelm is in deze één van de drie verschillende helmsoorten die als laatste overblijft. Dit type zien we vaak terug bij chopper en scooter rijders. Het is normaliter de minst prijzige en lichtste optie maar kan je ook niet dezelfde protectie verwachten als van een systeem- of integraalhelm. 

Functionaliteiten

De functionaliteiten verschillen van helm tot helm. Hieronder heb ik de meest voorkomende op een rijtje gezet. Besluit voor jezelf welke van deze punten voor jou het meest belangrijk zijn.

– Een intern zonnevizier. Het merendeel van de helmen is hiervan voorzien, maar bij een serieuze racehelm of crosshelm is dit een optie die niet voorkomt.
– Goede ventilatie. Uiteraard is iedere helm voorzien van ventilatie, maar er zijn uitschieters op dit gebied! Een goed voorbeeld is de HJC Rpha 11
Oppompbare wangkussens. Een niet veel voorkomende functie die we terugzien in het premium segment.
Ratel of Dubbel-D sluiting. Een ratelsluiting is een zeer makkelijke en gebruiksvriendelijke sluiting en zeker niet onveilig. De Dubbel-D sluiting is even eenvoudig als efficiënt en veilig. Het is de enige goedgekeurde sluiting voor competitief gebruik.
– Reflectie. Veel helmen zijn voorzien van reflectieve details in de schaal, bekleding en print van de helm. 
Communicatieset ready. Dit houdt in dat er in de schaal van de helm rekening wordt gehouden met het inbouwen van een communicatieset. Zo is er bijvoorbeeld ruimte vrijgehouden rond de oren voor de speakers en/of is er gedacht aan cable management.
Getint vizier. Bij een aantal helmen wordt standaard een getint vizier meegeleverd, bij het overgrote deel is dit vizier los te bestellen. Let wel dat bijvoorbeeld een Fotochromisch vizier slechts voor een aantal helmen beschikbaar is.     
Pinlock. Een pinlock zorgt ervoor dat je vizier niet beslaat. Dit is een accessoire die bij veel helmen wordt meegeleverd, maar zijn ook los te bestellen.
Geluidsisolatie. Dit verschilt per helm en wordt merkbaar bij het behalen van hogere snelheden op de motor. Onze specialisten weten je precies te vertellen welke helmen je trommelvliezen het beste in tact houden. Additionele gehoorbescherming is overigens ook een optie wat wij ten alle tijden aanraden. 

Maat motorhelm

De verkeerde maat motorhelm is het laatste waar je mee rond wilt rijden.
Te groot: het voelt alsof de helm boven je zweeft met hoge snelheden en je haalt nooit de bescherming eruit die erin zit in noodsituaties.
Te klein: langdurig dragen creëert knelling en veroorzaakt hoofdpijn, wat resulteert tot concentratieverlies.

Je hebt een meetlint nodig om zelf thuis je maat te kunnen bepalen van een motorhelm. Meet net boven je wenkbrauwen en over het breedste gedeelde van het hoofd. Met deze omtrek kun je per merk exact bepalen welke maat het beste valt. Voor een uitgebreide gids voor het bepalen van jouw maat motorhelm, check de onderstaande video.

Pasvorm

Nu je een beslissing hebt kunnen nemen over het type motorhelm, en je een een maat hebt kunnen bepalen, gaan we verder met de minimaal net zo belangrijke pasvorm. Dit kan nogal variëren. Er worden over het algemeen drie pasvormen gedefinieerd namelijk ovaal, rond-ovaal en rond. 

Er kunnen algemene statements gedaan worden als “agv heeft een ovale pasvorm” of “Bell heeft een rond-ovale pasvorm”. Dit houdt echter niet in dat dit voor alle helmen binnen het assortiment van dat merk geldt. De enige echte manier om te weten of een helm goed zit is passen, passen en passen. 

In geval van Shoei ligt het net even anders. Het is namelijk mogelijk om te kiezen voor Personal Fitting. Onze specialisten zijn door Shoei opgeleid om jou te voorzien van een Shoei helm op maat. Door middel van diverse metingen aan het hoofd, wordt de helm van binnenuit aangepast. Ook op de Motorbeurs kan je hier gebruik van maken!

Passen

Jawel je ontkomt er toch echt niet aan. Ondanks alle informatie die je online kunt vinden, waaronder deze blog, is het toch het meest effectief om je naar één van onze winkels te bewegen en een verscheidenheid aan helmen te passen. Of je wacht even tot de MOTORbeurs in februari zijn deuren opent. Ook daar ben je van harte welkom bij onze stand. De expertise van onze specialisten zal jouw keuze vergemakkelijken, wees ook zeker niet bang je vragen te stellen.