Massaal de weg op tijdens Maart Motor Maand

Motorrijders rijden achter elkaar over weg tussen bomen

Motorrijden ontstresst en ontstpant. Het hoofd even volledig leegmaken en loskomen van de dagelijkse sleur. Het enige dat nog telt is onbekommerd onderweg zijn. Een ervaring die iedereen ooit mee zou moeten maken! Vooral nu de temperatuur stijgt en de eerste zonnestralen motorliefhebbers uitnodigen om massaal de weg op te gaan. Voor Koninklijke RAI Vereniging alle reden om het startschot te geven voor Maart Motor Maand!

Maart Motor Maand richt zich op zowel de ervaren, recreatieve als de toekomstige motorrijders. “Wij willen hen vooral inspireren om de motor te pakken”, verduidelijkt Martijn van Eikenhorst, manager sectie Motoren van RAI Vereniging.

Voordelen benadrukken

“De motorfiets is bij uitstek hét middel om te ontstressen, te genieten van de natuur en het maximale gevoel van vrijheid te ervaren. Steeds meer mensen en met name jongeren beginnen de motorfiets te omarmen en hebben ontdekt welke voordelen dit praktische en relatief goedkope vervoermiddel biedt. Dat geldt niet alleen voor recreatief gebruik, maar ook voor woon-werkverkeer.” aldus Van Eikenhorst. De RAI Vereniging wil met de campagne Maart Motor Maand alle voordelen benadrukken die het gebruik van de motorfiets met zich meebrengt.

Campagne uitingen

De campagne Maart Motor Maand bestaat uit drie elementen. Tijdens MOTORbeurs Utrecht organiseerde de RAI vereniging een winactie met krasloten om mensen te attenderen op de website www.maartmotormaand.nl. Vervolgens zijn er op 5, 7, 19 en 21 maart, op de drukste dagen van de week (dinsdag en donderdag), tijdens de spits radiocommercials via BNR Nieuwsradio te horen met als centrale boodschap: “Haal méér plezier uit je woon-werkverkeer”. Als laatste wordt, in aanvulling op de commercials, aandacht voor de campagne gegenereerd via verschillende social media kanalen.

Betaalbare mobiliteits­oplossing

Dat de motorfiets steeds vaker als een volstrekt logische en betaalbare mobiliteits­oplossing wordt gezien, staat voor Van Eikenhorst vast. In de periode vanaf de coronapandemie in 2020 tot eind vorig jaar, zijn maar liefst 62.798 nieuwe motorfietsen verkocht. Dat is een toename van 20% ten opzichte van de vier jaar daarvoor. Inmiddels telt Nederland 808.000 motoren en is het aantal bezitters van het motorrijbewijs opgelopen tot anderhalf miljoen. De populariteit van de motorfiets blijft gestaag toenemen. In de eerste twee maanden van 2024 steeg het aantal nieuw geregistreerde motorfietsen alweer met bijna 13% tot 2.479 exemplaren. De cijfers voor alleen de maand februari laten zelfs een toename van ruim 25% tot 1.508 eenheden zien.