CUSTOM BIKE: HONDA CB750 ROADSTER-SCRAMBLER 1977

Een Scrambler is een standaard motorfiets, uitgerust met een hoge uitlaat en semi-terrein banden. Dit was zeer populair in Amerika in de jaren ’60. Een Roadster is een rechtoe/rechtaan motorfiets met een kleine benzinetank en hoger een stuur, vooral populair in Amerika in de jaren 70. Deze twee typen motoren en vooral de Norton Commando 750 Roadster, waren de inspiratie voor mijn creatie. De basis is een Honda CB750 K6 van 1977.

Het hele project is in 2016 gestart als een berg blokonderdelen en een frame.

Er zijn genoeg Honda CB750 Scramblers gebouwd, maar bijna geen op basis van het oude ohc model. Het mooie is dat ik tijdens de bouw nog tegen een Honda CB750 K2  aanliep. Ik heb toen besloten om met de beste onderdelen de K2 naar origineel te restaureren (bijna af) en van de “restjes” de Scrambler te bouwen.

Ik heb aardig wat ervaring met Honda Cb’s en weet wat, van verschillende modellen uit de jaren 70 en 80, goed te combineren is. Honda onderdelen uit die tijd zijn er nog volop en daarom ook nog betaalbaar. Wat ik leuk vind, is dat het eindresultaat overeenkomt met het idee dat ik in het begin had.

Weet je trouwens dat de hele revival van Cafe-Racers en Retro’s in het begin van deze eeuw is over komen waaien uit Japan (Brat-Style), dankzij het internet?

Alles aan de motor is zelf gedaan (alleen de buddysit hoes Marianna) en bijna alle onderdelen zijn (tweede?) hands, op remmen, banden, voorspatbord en slijtage-onderdelen na. Het was veel werk, maar kostte maar een beetje.

Hank Kooijman
Foto’s Charro Kooijman (snapshots_by_ck) en Hank Kooijman

Specificaties;
Frame en wielnaven CB750K6, Motorblok CB750 F1, achterbrug Honda Bol d’Or CB900Fz, voorvork en achterschokbrekers Honda Cb750 Custom, voorrem schijf CB550 en remklauw CBX750, tank en teller CB500four, koplamp plus oren Moto Guzzi V50, banden (voor en achter 18 inch) Heidenau en achterspatbord en uitlaten Norton Commando.