Toe aan een (nieuwe) motorhelm? Comfort, veiligheid en pasvorm maken het verschil tussen lekker rijden of met koppijn thuiskomen. Welke soorten motorhelmen zijn er, waar moet je op letten bij de aanschaf en hoe lang gaat een helm eigenlijk mee?
Soorten motorhelmen
Afhankelijk van hoe en waar je rijdt, kies je een helm die past bij jouw stijl en gebruik. Er zijn vier soorten helmen: een integraalhelm, jethelm, systeemhelm en crosshelm.
Intrgraalhelm (full face helmet):
De integraalhelm is volledig gesloten, wat betekent dat de helmschaal uit één deel bestaat. Dit type helm biedt de beste bescherming en wordt hierdoor door veel mensen gedragen.
- Voordelen integraalhelm: maximale bescherming, goede isolatie (ook tegen windgeruis), strak design.
- Nadelen integraalhelm: kan warm zijn en goedkopere modellen hebben vaak minder ventilatie.
Jethelm (open face helmet):
Deze helm is open aan de voorkant (halve helmschaal). De Jethelm voelt hierdoor luchtiger dan de ingraalhelm. Deze helmen worden dan ook veel gedragen door mensen die vooral met mooi weer rijden.
- Voordelen jethelm: lichtgewicht, goed zicht, luchtig.
- Nadelen jethelm: bij een val minder bescherming voor je kin en gezicht, minder geschikt voor rijden met neerslag en kou.
Systeemhelm (klaphelm):
Dit type helm is eigenlijk een combinatie van een intergraal- en een jethelm. Je kunt de kinbak omhoog klappen, wat handig is bij tanken, praten of langzaam rijden. Veel tourrijders en motorrijinstructeurs zweren erbij vanwege het gemak.
- Voordelen systeemhelm: flexibel in gebruik, fijn voor brildragers en goede ventilatie.
- Nadelen systeemhelm: iets zwaarder, bewegende delen kunnen sneller slijten of defect raken.
Crosshelm:
Dit is de helm die ontworpen voor offroad en avontuurlijke rijders. De crosshelm heeft een opvallende klep tegen modder en zon, extra ventilatie en een open gezichtspartij die je combineert met een motorbril. Perfect voor wie graag het asfalt verlaat of aan enduro of cross doet.
- Voordelen crosshelm: uitstekende ventilatie, robuust ontwerp voor dare devils.
- Nadelen crosshelm: minder geschikt voor reguliere ritten op de snelweg, vangt veel wind door de klep, vaak lawaaieriger en vermoeiender bij lange ritten.
Waar moet je op letten bij het kopen van een motorhelm?
Er zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het aanschaffen van een motorhelm:
Pasvorm: Een motorhelm moet comfortabel en strak zitten. Zit je helm te los dan biedt deze minder bescherming bij een val. Te strak zorgt voor hoofdpijn en drukplekken. Al met al is een goede pasvorm cruciaal bij het aanschaffen van een helm. Een korte checklist om de pasvorm te controleren:
- Zet de helm op: De helmrand hoort net op of iets boven je wenkbrauwen te vallen.
- Genoeg druk op de wangen: Dit mag zelfs zoveel druk zijn dat je bij het sluiten van je mond lichtjes op je wangen bijt.
- Beweeg je hoofd: De helm mag niet verschuiven als je je hoofd beweegt.
- Check je kin: Je kin mag niet tegen de kinbak komen of er onderuit steken.
Gewicht: Lichtgewicht helmen zitten prettiger en zijn fijner bij lange ritten. Dit verschil merk je vooral in je nek en schouders.
Ventilatie: Rij je vaak bij warm weer of heb je sportieve rijstijl, dan is goede isolatie onmisbaar.
Vizier: Let op krasbestendigheid en of het vizier pinlock-ready is. Sommige vizieren hebben een zonnevizier ingebouwd, wat erg handig is bij wisselend licht.
Hoe lang kun je een motorhelm gebruiken?
Een motorhelm gaat gemiddeld zo’n vijf tot zes jaar mee. Niet omdat hij ineens uit elkaar valt, maar omdat materialen zoals schuim en lijm na verloop van tijd verouderen. Ook UV-straling, zweet, regen en temperatuurwisselingen hebben invloed op de binnen- en buitenschaal.
Vallen = vervangen. Is je helm een keer hard gevallen (ook al rijd je er niet mee), dan kan de beschermende werking verminderd zijn, zelfs als je aan de buitenkant niets ziet.
Twijfel je? Laat een specialist meekijken of vervang je helm op tijd. Veiligheid boven alles.
Wat kost een motorhelm?
Motorhelmen heb je in verschillende prijsklassen, van €100 tot ruim €800.
De instapmodellen (€100 – €500) voor beginnende rijders zijn vaak iets zwaarder en bieden iets minder ventilatie en geluidsisolatie. De middenklassen (€250 – €500) hebben een betere pasvorm en zijn comfortabelere op langere ritten. En als laatste het topsegment (€500+), deze zijn lichtgewicht, hebben geavanceerde ventilatie en optimale geluidsisolatie en afwerking.
Aan welke regels moet een helm voldoen voor de veiligheid?
In Europa moet de helm voldoen aan het ECE-keur. Zonder dit keurmerk is je helm niet geschikt om mee te rijden. Je vindt dit keurmerk op een label in de kinband, meestal met de aanduiding ECE 22.06.
Let op bij online aankopen: goedkope helmen zonder keurmerk zijn vaak nep of niet veilig. Koop je helm het liefst bij een erkende motorzaak met ervaren personeel en een ruim aanbod van topmerken. Daar kun je passen, vergelijken en krijg je goed advies. Dat maakt écht het verschil op de weg.
Met alleen een helm ben je er nog niet, ook een mooie en goede motorkleding draagt bij aan bescherming op de weg. Lees ook het artikel over motorkleding en je bent goed voorbereid voor als je gaat shoppen!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Splash Design.